Textarkiv Fredric Freddot Carlsson-Andersson

2011-11-14
13:28:00

Arraksbollar och våldtäktsmän (Direkt Aktion, 1998)
Jag sitter på café och tjuvlyssnar på folk. På en liten TV-apparat visas MTV på låg volym. Kåta blickar och juckande kvinnokroppar.
 
Jag öppnar en tidning och hittar en artikel om våldtäkter. Enligt TT har antalet anmälda våldtäkter i Sverige ökat under första halvan av året, till 986 stycken, jämfört med samma period förra året. Mörkertalet är fortfarande stort. Utvecklingen gör mig rädd. Finns det en framtid att hoppas på? Jag minns hur media i december förra året rapporterade om hur en tolvårig pojke gick in i flckornas omklädningsrum och försökte våldta en klasskamrat.
 
Sex används i alla möjliga sammanhang för att få oss att konsumera mera och kvinnoförnedrande reklam har blivit så vanlig att knappast någon reagerar längre. Musikvideos och tidningar riktade både till kvinnor och män gör kvinnan och hennes kropp till objekt. Dagens på ytan medvetna man sätter i sig mängder av kvinnoförtryck med en ironisk axelryckning. Den före detta musiktidningen SLITZ, som nu kopierat porrtidningarnas upplägg rakt av, (sex, bilar, lite brott, sprit och sport) går från klarhet till klarhet och och kan på sina omslag presentera sina utvikningsmodeller som "höstens bröst" eller "objekt på sidan fyra". Med den attityden äer det inte konstigt att unga killar får uppfattningen att kvinnor är en vara man sakffar sig som man skaffar sig "höstens bil" eller "höstens mobiltelefon". Som man och representant för den kundkrets denna sjuka framställning av kvinnan riktar sig till känner jag mig äcklad. Jag är inte en sexfixerad potentiell våldtäktsman. Det är dags för oss män att sluta vara ironiska och börja diskutera vår roll på allvar.
 
Jag äter upp min andra arraksboll och går för att betala. En farbror före mig i kön. lämnar lokalen med en hälsning till de unga kvinnorna bakom disken:
- Ät inte för mycket gott nu tjejer, tänk på figuren.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: